Uutiskirje ja pienyrityksen markkinointi

Ad'eve uutiskirjetuotannot

Uutiskirje pienyrityksen markkinoinnissa tuntuu hankalalta, koska yrittäjällä ei ole välttämättä aikaa eikä osaamista kirjoittaa tekstejä. Yrittäjä on oman alansa asiantuntija, mutta ei välttämättä markkinointitekstin tuotannon asiantuntija.

Ja vaikka kaikilta tekstiä voi syntyäkin, on usein hankala toimittaa se perille asiakkaalle, koska uutiskirjejärjestelmää ei ole tai painotuote- ja suoramarkkinointipalvelut eivät ole tuttuja. Eli liikaa tuntemattomia palasia. – Ei kuitenkaan kannata olla tekemättä mitään tämän kaiken keskellä.

Uutiskirje ja järjestelmät mainostoimistosta

Uutiskirje syntyy nopeasti oikeilla välineillä ja osaamisella. Pieni mainostoimisto tai yksittäinen markkinoinnin osaaja on pk-yritykselle hyvä valinta. Rasitteeksi ei tule suuren organisaation kovia kuluja tai muiden kiireitä. Pienellä mainostoimistolla on usein kuitenkin käytössään kattavat kumppaniverkostot hyväksi koettuja kumppaneita, ohjelmia ja välineitä, joten suuretkaan projektit eivät ole mahdottomia. Pienemmässä toimistossa palvelu pysyy läheisenä ja joustavana.

Puhelinsoitolla tai palaverissa selviää viimeistään, onko mainonnan tekijä sinulle sopiva. – Yhteinen sävel täytyy löytyä. Valitettavasti tänä päivänä on myös paljon tarjontaa, josta puuttuu palvelualttius, ystävällisyys ja taloudellinen turvallisuus. Nämä seikat on hyvä tarkistaa palaverissa ja erilaisista rekistereistä. Myös yrityksen kumppaneilta voi kysäistä, voiko toimistoa suositella.

Markkinointi ja sen keinot

Uutiskirje, responsiiviset nettisivut, somemarkkinointi ja sisällöt, suoramainonta ja erilaiset kampanjat – lukuisa määrä erilaisia markkinoinnin keinoja löytyy kyllä, kun mietit, miten haluaisit viestiä tuotteistasi tai palveluistasi. Sinun ei tarvitse osata erilaisia termejä, kun otat yhteyttä mainostoimistoon. Tärkeintä on kertoa, mitä haluat saada aikaiseksi. Haluatko saada uusia asiakkaita lähialueeltasi, haluatko viestiä nykyisille asiakkaillesi tärkeistä eduista ja vahvistaa asiakkuutta vai haluatko erottua muista lähialueesi yrityksistä. Joskun on ylipäätään vain tärkeää kertoa olemassaolostaan, muistuttaa ja kertoa toiminnasta.

Kannattaa siis reippaasti ottaa yhteyttä mainonnan ja markkinoinnin tekijöihin, pyytää ehdotuksia ja tarjouksia. Asiakkaiden odotteluun verrattuna panostus yleensä aina kannattaa. Samalla tulee kuitenkin toimia suunnitelmallisesti eikä odottaa, että yksi kärpänen tekisi kesän.

Loppukaneettina vielä, että jälleen se kuuluisa laskeutumissivu tulee yhdistää kirjeeseesi. Laskeutumissivun toiminnot ovat arvossa arvaamattomassa, kun mitataan kirjeesi toimivuutta. – Mieti siis etukäteen, millä innostaisti kirjeen lukijaa siirtymään laskeutumissivulle ja samalla, mitä vielä innostavampaa voisit toteuttaa laskeutumissivun call-to-actioniksi. Suomeksi sanottuna, mitä haluat lukijan tekevän sivullasi ja miten sen voisi todennäköisesti saada aikaiseksi.

Ja lopuksi vielä: mikäli intoa ja osaamista piisaa, eikä ajasta ole pulaa. Tutustu MailChimpiin tai vaikka kotimaiseen Postiviidakkoon. Harjoittelu voi tehdä mestarin. Lisätietoa kannattaa hankkia myös asiaan liittyvistä aiheista, kuten: asiakastietojen käsittely, kuvankäsittely nettiin ja esimerkiksi verkkokirjoittaminen sekä verkkotypografia.