FB-markkinointi toimii hyvin pk-yritysten asiakashankinnassa

fb-mainonta

FB-markkinointi toimii, koska sen voi kohdentaa erinomaisesti halutulle alueelle ja lisäksi kampanjan aikana mainontaa voi säätää toimivaan suuntaan.

FB-markkinointi on helposti kohdennettava

FB-markkinoinnissa on hienoa se, että mainosbannerit voi kohdentaa tarkasti haluamalleen maantieteelliselle alueelle. Sanotaanko vaikka 15 km yrityksesti ympäristöön. Voit kohdentaa kampanjasi myös henkilöille, jotka ovat viime aikoina vierailleet yrityksesi alueella. Kohdennusta voidaan tehdä usein eri tavoin henkilön kiinnostuksien, iän tai vaikkapa sukupuolen perusteella. – Näin voidaan tukea samalla vaikkapa printtimainontaa, jos vaikka olet ajoittanut esitejakelun / flyerin jakelun saman alueen kotitalouksiin samaan aikaan. Myös ulkomainonta saa boostia saman alueen fb-kampanjasta.

Kampanjoissa parhaiten toimivat

erilaiset selkeät tarjoukset tai kohderyhmää kiinnostavat, ajankohtaiset palvelut tai tuotteet. Mainoksia voi maksuperiodin aikana seurata klikkauksista tavoittamiseen ja parhaiten toimivasta bannerista vähemmän toimivaan. Mainoksia voidaan koko ajan muuttaa, ja se kuulukin hyvän kampanjoinnin periaatteisiin. Vain toimivimpia bannereita ylläpidetään ja muita muutetaan enemmän sen suuntaan. Toki voidaan kokeilla jotain aivan päinvastaistakin, sillä ”huomiotaloudessa” ei koskaan voi tietää, mikä johtaa parhaaseen tulokseen.

Suomalaista fb-markkinoinnin tuottajaa hieman hämmentää facebookin kuvapolitiikka, aivan kaikki kuvat kun eivät ole siellä sallittuja. Siis asiaan kuuluvatkaan kuvat! – Vain ”positiivissävytteiset kuvat” sallitaan. Tämä sääntö tosin kehittää mainostajan luovuutta. Mitä kuvia valitset esimerkiksi osteopatia- tai hierontapalveluiden mainokseen? Kivun, luuston tai muun asiaan sopivan loogisen kuvan käyttö ei aina onnistu. Asian saa yleensä ratkaistua, mutta saattaa hämmentää palveluiden myyjää.

Laskeutumissivu kampanjalle on tärkeä

Kuten mainonnassa ylipäätään, tulee kokonaisuus harkita hyvin. Pelkkä mainoksen tekeminen ja sen esittäminen fb:ssä ei riitä. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa, että mietit, mitä tapahtuu, kun joku lukee mainoksesi – klikkaa sitä. Jos johdatat tämän potentiaalisen asiakkaasi vaikkapa verkkosivustollesi, mieti riittääkö vakiosivu jatkamaan kaupantekoasi. Yleensä näin ei ole! On siis syytä tehdä niinsanottu mainoksen laskeutumissivu, joka on yhtä tarkoin harkittu kuin mainoksesi. Laskeutumissivulla voi johdattaa tavallista sivua paremmin asiakkaan toimimaan, ja vaikkapa tilaamaan uutiskirjeesi. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta laskeutumissivun tekemiseen tai palvelun ostamiseen, kannattaa laskeutumissivuksi valita perussivustoltasi sopivin sivu ja muokata sitä kampanjaan sopivammaksi. – Jos haluat vain tehdä yritystäsi ja sivustoasi tunnetuksi, et tarvitse välttämättä laskeutumissivua. Tällöin mainoksen kohdennus on hyvä tehdä tarkemmin.

Printtimainontaan ja markkinointiin (esim. ilmoitus, suorajakelu jne.) verrattuna somemarkkinointi on joustavampi keino, koska pystyt seuraamaan tapahtumia paremmin sekä säätämään mainontaasi. Kuitenkin printtimainonta, kuten kaikki muutkin mainoskanavat, tukevat näkyvyyttäsi markkinoilla. Mitään kanavaa ei kannata sulkea pois käytöstä. – Suunnitelmallisuus on kaiken ydin!